سرخط خبرها

ارتباط با پایتخت با بهره گیری از ظرفیت‌های بومی

  • کد خبر: ۲۳۷۳۳۵
  • ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
ارتباط با پایتخت با بهره گیری از ظرفیت‌های بومی
۲ عضو هیئت مدیره انجمن هنر‌های نمایشی خراسان رضوی از برنامه هایشان برای رشد تئاتر استان می‌گویند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ انتخابات انجمن هنر‌های نمایشی خراسان رضوی بعد از چند سال وقفه، سرانجام ۶ تیرماه امسال برگزار شد. در این انتخابات پس از جمع آوری ۱۷۶رأی، کریم جشنی، محمد بهاگیر، محمد حسن زاده، رضا عرفانی و امیراحسان امیرپور به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره معرفی شدند تا به مدت دو سال سکان تئاتر استان را در دست بگیرند و برای رفع کمبود‌ها و کاستی‌های این عرصه تلاش کنند.

به باور گروهی از هنرمندان، به دلیل فعال نبودن انجمن در سال‌های گذشته، هیئت مدیره جدید کار سختی در پیش دارد. آن‌ها ابتدا باید اعتماد اهالی تئاتر را جلب، سپس برای بهبود اوضاع اقدام کنند. ما در این گزارش سراغ دو نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن هنر‌های نمایشی استان رفته ایم و با آن‌ها درباره برنامه‌ها و اولویت هایشان صحبت کرده ایم.

درخواست انجمن برای مدیریت سالن تئاتر شهر

محمد حسن زاده، پیشکسوت تئاتر که در دوره‌های مختلف عضو هیئت مدیره انجمن هنر‌های نمایشی استان بوده است، کسب درآمد پایدار برای انجمن را در این روز‌ها بسیار ضروری می‌داند و می‌گوید: ما باید بتوانیم از منابعی که در اطرافمان وجود دارد، استفاده کنیم. همچنین باید با ارگان‌ها و افرادی که در تئاتر سرمایه گذاری می‌کنند، جلساتی برگزار کنیم تا هزینه‌هایی را که قرار است انجام دهند، در اختیار انجمن بگذارند.

به گفته او، در برخی ادارات هزینه‌های هنگفتی برای تئاتر صورت می‌گیرد، اما این هزینه‌ها فقط به افراد خاصی اختصاص پیدا می‌کند. با وجود این، وقتی پول‌ها در اختیار انجمن قرار گیرد، همه هنرمندان می‌توانند از آن منتفع شوند.

حسن زاده با اشاره به زیادبودن اجاره سالن‌های خصوصی برای اجرای نمایش نیز یادآور می‌شود: ما قصد داریم با مدیران سالن‌ها گفتگو کنیم تا اجاره‌ها به گونه‌ای باشد که نه آن‌ها و نه هنرمندان ضرر نکنند. همچنین طرحی آماده و از مدیرکل فرهنگ وارشاد استان درخواست کرده ایم تا مدیریت دو سالن مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) را به انجمن واگذار کند تا ما این سالن‌ها را با هزینه کمتر و براساس فروشی که هر نمایش دارد، در اختیار هنرمندان قرار دهیم. همچنین برنامه داریم درآمدی را که کسب می‌کنیم، برای تعمیر و نگهداری خود سالن هزینه کنیم.

این هنرمند دیگر اولویت انجمن را رسیدگی به وضعیت آموزش در مشهد و شهرستان‌ها بیان می‌کند. به گفته او، در شهرستان‌ها برخی افراد که کارت صلاحیت تدریس ندارند، مشغول آموزش دادن هستند؛ آموزشی که درست و اصولی نیست و از دلش هنرجوی تئاتر پدید نخواهد آمد.

حسن زاده می‌گوید: یکی از طرح‌هایی که قرار است در انجمن مطرح شود، آموزش مربیان تئاتر است. ازاین رو از کسانی که سال‌ها در عرصه تئاتر فعال بوده اند، دعوت می‌شود تا با آموزش‌های جدید آشنا شوند و کارت صلاحیت دریافت کنند.

او همچنین به تعطیل شدن جشنواره‌های مختلف تئاتر که در شهر‌هایی مانند کاشمر، قوچان و تربت حیدریه برگزار می‌شده است، اشاره و درباره احیای آن‌ها بیان می‌کند: ما به دنبال این هستیم که با مسئولان شهرداری و شورای شهر شهرستان‌ها صحبت کنیم تا دوباره این جشنواره‌ها را راه بیندازیم. جشنواره‌ها محرکی هستند که به فعال شدن بیشتر هنرمندان کمک می‌کنند. ازاین رو، امیدواریم بتوانیم در اولین ماهی که در انجمن مستقر می‌شویم، این موضوع را پیگیری کنیم. 

این هنرمند یکی دیگر از برنامه هایش را تلاش برای شکل گیری تبادل فرهنگی میان شهر‌های مختلف استان از طریق فراهم آوردن اجرای نمایش‌های مشهد در شهرستان‌ها و اجرای نمایش‌های شهرستان‌ها در مشهد بیان می‌کند. او تأکید می‌کند: ما در همه برنامه ها، نگاهمان به همه استان معطوف است و فقط مشهد را درنظر نمی‌گیریم. یعنی همه برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های ما در تمام شهر‌های خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

حسن زاده حمایت از سالن‌های خصوصی را که در معرض تعطیلی هستند، دیگر اولویت انجمن بیان می‌کند. به گفته این هنرمند، اگر انجمن نتواند به سالن‌ها کمک نقدی کند، تلاش خواهد کرد دست کم امکانات و تجهیزاتی را در اختیارشان قرار دهد تا هزینه هایشان کمتر شود.

این هنرمند درباره امکان تشکیل کارگروه‌های تخصصی در انجمن نمایش نیز می‌گوید: ما سعی می‌کنیم کارگروه‌های تخصصی را تشکیل دهیم، چون این کارگروه‌ها می‌توانند به عنوان بازو‌های مشورتی انجمن باشند و برنامه هایشان را در زمینه‌های مختلف ارائه کنند.

توجه به کمک‌های مالی مشهد و تهران

رضا عرفانی، دیگر عضو انجمن هنر‌های نمایشی استان که باور دارد تئاتر مشهد و استان در این روز‌ها به دلایل مختلف با همه توانش فعال نیست، می‌گوید: همه گیری کرونا جریان تئاتر را متوقف کرد و بعد از آن برخی هنرمندان کم کار شدند. اولویت من این است که با همه توانم این دوستان را متقاعد کنم تا دوباره پای کار بیایند.
او با اشاره به کم فروغ شدن تئاتر برخی شهرستان‌های استان در سال‌های گذشته، می‌گوید: ما در این دوره تلاش خواهیم کرد تا تئاتر شهرستان‌ها را دوباره فعال کنیم.

از عرفانی درباره برگزاری جشنواره تئاتر استان می‌پرسیم که بیان می‌کند: قطعا انجمن پیگیر است تا خودش بتواند جشنواره استانی را برگزار کند. همچنین ما باتوجه به زمان کمی که در اختیار داریم، درخواست کرده ایم تا خیلی فوری جلسات جشنواره استانی شروع شود تا برنامه ریزی اولیه انجام و سیاست گذاری‌ها ابلاغ شود. در کنار این جشنواره، ما به دنبال احیای دیگررویداد‌های استان که در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده اند نیز خواهیم بود.

این هنرمند با اشاره به تلاش برای بهره گیری از ظرفیت هنرمندان استان در انجمن، می‌گوید: ما چند طیف داریم که در تئاتر نقش مؤثری دارند. گروه اول رؤسای انجمن نمایش در دوره‌های گذشته و آدم‌هایی هستند که در جریان سیاست گذاری تئاتر بوده اند. گروه دوم شامل نخبگان هنری می‌شود؛ افراد که افتخارات ملی و بین المللی زیادی برای این شهر در عرصه تئاتر به ارمغان آورده اند.

سومین گروهی که باید به سراغشان برویم، پیشکسوتانمان هستند و چهارمین گروه هم جوانانی هستند که در عرصه تئاتر مشغول به فعالیت اند. ما اگر بتوانیم از این چهار گروه مشورت بگیریم، به یک نیازسنجی منطقی می‌رسیم و برای رفع مشکلات برنامه ریزی بهتری می‌کنیم.

عرفانی درباره ارتباط گرفتن با انجمن هنر‌های نمایشی کشور برای گرفتن بودجه نیز بیان می‌کند: انجمن هنر‌های نمایشی یک عددورقم ثابت را در اختیار دارد که برای دریافت آن قطعا ما به ارتباط گرفتن درست با تهران و انجام پیگیری‌های بسیار نیاز داریم تا بتوانیم به موقع درخواستمان را وصول کنیم. اما در کنار تهران ما باید به مشهد هم نگاه جدی داشته باشیم. در این شهر امکانات بالقوه زیادی وجود دارد که با بهره گیری از آن‌ها می‌توانیم برخی نیازهایمان را برطرف کنیم.

او ادامه می‌دهد: اگر انجمن بتواند با تعامل صحیح با اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان از این فضا‌ها بهره برداری کند، ممکن است حتی به کمک‌های تهران نیاز نداشته باشیم و به الگویی برای انجمن‌های دیگر هم تبدیل شویم. البته ارتباط جدی و مستمر با انجمن نمایش کشور یکی از ضروریات هیئت مدیره است و قطعا ما به دنبال ایجاد ارتباطی قوی با تهران خواهیم بود.

عرفانی که داشتن روابط عمومی سازمان یافته را یکی از نیاز‌های جدی انجمن نمایش استان می‌داند، یادآور می‌شود: ما به مشارکت جدی مطبوعات و رسانه‌ها نیاز داریم و باید به این نیاز در بستری سالم پاسخ داده شود. ازاین رو از همه مجموعه‌هایی که وظیفه اطلاع رسانی، مطبوعاتی و رسانه‌ای دارند، دعوت می‌کنم که کنار انجمن باشند تا بتوانیم باهم روز‌های خوبی را برای تئاتر شهر و استانمان رقم بزنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->